Lottumse Beverwachters

Vrijdag, 6 april 2018

Beste Leden Willem Barendsz.

Enigszins trots en opgelucht kunnen we jullie melden dat we in Lottum een landelijke primeur hebben.
Voor het eerst in Nederland is er een beverwacht samengesteld waarin vrijwilligers uit de omgeving hebben plaats genomen.
Deze vrijwilligers zijn officieel gemachtigd om de aanwezige beverdammen ofwel te verlagen ofwel volledig te verwijderen.

Deze groep van 12 vrijwilligers is door Waterschap Limburg afgelopen dagen geïnstrueerd en geïnformeerd over het leven van de bever en over zijn gewoontes. Tijdens een informatie avond werd een dia presentatie gehouden over de leefwijze van de bever, en werden de natuurlijke belangen van de omgeving rondom het Schuitwater besproken.
Ook zijn er 2 middagen geweest waarbij de opgedeelde groep veldinstructies heeft gehad en bekend werd gemaakt met de omgeving.
Veel aandacht was er uiteraard ook voor het veilig werken.

Deze 12 vrijwilligers gaan vervolgens om beurten een week lang de waterhoogte in de gaten houden en verwijderen eventuele aanwezige beverdammen.
Via een handige App op de telefoon kunnen de beverwachters thuis de waterstanden in de gaten houden en van daaruit actie ondernemen mocht het nodig zijn.
Dit nieuwe unieke concept is mede mogelijk gemaakt door de prima samenwerking met Waterschap Limburg.
Om de beverwachters herkenbaar te maken in de omgeving zijn ze alle voorzien van een fel oranje jas.
Tevens werden een paar laarzen en riek beschikbaar gesteld om de taken goed uit te kunnen voeren.

Na een 4 tal maanden gaan we evalueren met elkaar en bespreken hoe de ervaringen zijn.

Wij als Willem Barendsz zijn uiteraard zeer tevreden met deze beverwachters.