VISLES in de klas

Zaterdag, 30 juni 2018

Vandaag was het dan zover, de Vismeester kwam in de klas.

Een heuse Vismeester die aan de klas komt vertellen hoe je moet vissen. Dat leek ons als vereniging ook wel tof.

Er werd contact opgenomen met Sportvisserij Limburg en Ben Willems stelde zich direct beschikbaar om naar Lottum te komen.

20 kids in groep 8, die op een zonnige vrijdag eerst theorieles krijgen, en dan in de middag lekker in het zonnetje kunnen gaan vissen. Veel beter als aardrijkskunde en geschiedenisles toch... ??

Aan de hand van een mooie diapresentatie en kleurrijk lesmateriaal geeft Ben vakkundig uitleg aan de jeugd over het omgaan met vissen, over het onthaken van vissen, over schuilplaatsen en planten in het water, over de werking van de kieuwen, en al dat soort zaken wat met onze hobby te doen heeft. De jeugd word er goed in betrokken, en allemaal wijzen ze regelmatig met de vinger omhoog als ze iets willen vertellen.

Als het theorie gedeelte voorbij is krijgen ze allemaal een goodiebag mee naar huis met leuke spulletjes erin.

Vervolgens is het even snel naar huis eten en dan om 13.30 uur aan het water zijn.

De vrijwilligers van Willem Barendsz en Eendracht die komen helpen hebben dan inmiddels al 20 hengels klaar liggen, en de jeugd kan zo beginnen. Nu maar hopen dat de vis ook wil bijten.

En of het nu door het warme weer komt, of dat de vis gewoon geen honger had, dat zullen we nooit weten, maar de vangst komt moeizaam op gang. De vorige keer dat de jeugd aan het water was ging het vlotter. Toch weten de kids uiteindelijk een kleine 80 stuks bij elkaar te vangen. Voornamelijk blankvoorn en baars.

De warmte word uiteindelijk voor 1 deelnemer iets te veel, waardoor deze onvrijwillig een plons maakt in het water.

Als alle consternatie dan weer voorbij is, is de vismiddag ook ten einde en word er weer afscheid genomen van de vissertjes.

Er is afgesproken met de jeugd dat we binnenkort weer een wedstrijdje gaan houden voor diegene die er dus zin in hebben.

JEUGDWEDSTRIJD

Vrijdagavond 13 juli organiseert Willem Barendsz een wedstrijd voor de jeugd.

We beginnen met vissen om 19.00 uur.

Verzamelen aan het Schuitwater om 18.30.

Lijkt het je leuk om een keer mee te doen, meld je dan aan via e-mail

willembarendszvoorzitter@gmail.com

of via een appje of belletje, 0620131141

Meedoen aan de wedstrijd is gratis, je dient wel in het bezit te zijn van een vergunning.

Deze is verkrijgbaar bij Bloomehuuske Lottum, op de Markt.