Fusie Willem Een is een feit !

Vrijdag, 12 juli 2019

De leden zijn akkoord, de fusie is een feit.

Hsv Willem Barendsz Lottum en hsv Eendracht Broekhuizenvorst gaan gezamenlijk verder onder de nieuwe naam hsv Willem Een. Eén nieuwe grote visclub in Horst aan de Maas met 350 leden.

Al een aantal jaren terug was het éen van de leden die de naam Willem Een bedacht had tijdens een ledenvergadering waar de fusie ter sprake kwam. Als sinds 2014 zijn de beide verenigingen met elkaar in gesprek en wordt er gewerkt naar een samenvoeging. Nu de fusie gerealiseerd is zijn we weer een stap verder, maar we zijn er nog steeds niet.

Dat de beide verenigingen zijn gaan fuseren is uit pure noodzaak ontstaan. Willem Barendsz heeft het visrecht op het Lottums Schuitwater, maar vanwege de hoogwaardige natuurwaarde is een combinatie van sportvissen en natuurbeheer niet meer gewenst door de beheerders. Er is daarom gevraagd om mee te werken aan een vertrek. Ook hsv Eendracht in Broekhuizenvorst kwam in de problemen met hun locatie waar gevist werd. De Gubbelsvijver moet verdwijnen vanwege de hoogwater geul die daar gerealiseerd wordt. Inmiddels kan er al aan de Gubbelsvijver niet meer gevist worden, maar is er wel nog een tijdelijk alternatief ontstaan in de nabij gelegen vijvers aan de Kasteelweg.

Samen zijn beide verenigingen dus op zoek gegaan naar een oplossing. Die is gevonden op een nieuwe locatie, namelijk aan de Haasendonkerweg in Broekhuizen. Daar is het bijna zover dat er begonnen kan worden met de ontwikkeling van een nieuw viswater. Het vergunningen traject heeft erg lang geduurd, wat soms wel frustrerend was voor de leden en bestuur van de verenigingen, maar uiteindelijk zal als straks alles klaar is dat snel vergeten zijn. De tekeningen en het ontwerp zijn klaar, de vergunningaanvraag loopt nog, maar iedereen heeft er nu volledig vertrouwen in dat het snel gaat gebeuren.

Als er straks dus op 1 locatie gevist gaat worden is het ook logisch dat de twee verenigingen over gaan in 1 vereniging. En dat is gebeurt afgelopen donderdag 11 juli. In een extra ledenvergadering die gehouden werd bij Cafe Den Hook in Lottum hebben de leden van beide verenigingen met een oorverdovend applaus laten weten dat ze 100 % achter de fusie staan. De vergadering ging als een sneltrein, en op het moment van stemmen was het iedereen duidelijk waarom er gestemd moest worden en hoe er gestemd moest worden.

Vervolgens hebben de leden nog mogen kiezen uit een nieuw logo voor de nieuwe vereniging en werd het glas champagne geheven. Er is voorlopig nog veel werk te verzetten door het bestuur, de commissies en de leden, maar de vooruitzichten naar een nieuw te realiseren viswater zijn dan ook heel mooi.

In het nieuwe bestuur hebben plaats genomen Henri Gommans als voorzitter, Rens Slavenburg als secretaris, Pascal Dagniaux als penningmeester, en Ted Rooskens en Mark Schoeber als overige bestuursleden.

Tevens werd er afscheid genomen van 3 bestuursleden uit de vorige verenigingen. Peter Eikelenberg, Gerrit van Lier en Hay Custers hebben te kennen gegeven dat ze het nu het juiste moment vinden om hun bestuursfunctie neer te leggen. Alle zijn hartelijk bedankt voor hun jarenlange inzet

Tijdens deze avond waren ook Thijs Belgers, bestuurslid van Sportvisserij Limburg, en Gerard Eijf bestuurslid bij Waterschap Limburg aanwezig. Met beide heren is nog voor aanvang van de vergadering een rondje door het veld gemaakt, en hebben we met hun de vijvers en de nieuwe locatie bezocht.